onlinemag.cz Další magazíny: Auto moto | Cestování | Domov | Finance | Reality | Elektro | Kultura | Móda | Hobby | Sport

Zdravá výživa a životní styl

Všichni neustále slýcháme o zdravém životním stylu a s tím související zdravé výživě. Zdravá výživa je způsob stravování, které nezatěžuje lidský organismus, naopak pomáhá člověku proti různým zdravotním problémům. Zdravý životní styl napomáhá k prevenci civilizačních chorob, ale i chřipek a nachlazení.

Určitě každý se chce dobře cítit, dobře vypadat, nebýt obezní a být prostě celkově fit. Ke zdravé stravě stačí dodržovat určité návyky: pitný režim, pobyt na čerstvém vzduchu, otužování, dostatek pohybu, odpočinku a spánku. Ne vždy jsem však měli takové možnost jaké má dnešní generace. Co se změnilo?

Počátek 20. století V této době o zdravé výživě hovořit nelze. Trh s potravinami byl velice chudý, lidé trpěli nedostatkem, často měli hlad. Nebyla žádná osvěta. Jednalo se o českou kuchyni. V jídelníčku převládalo hovězí, vepřové nebo kuřecí maso. Běžná strava byla plná tuků a těžkých příloh. Sádlo bylo jediným dostupným tukem. Úbytek bílkovin a vitaminů ze stravy zanechal na lidech následky.

Od roku 1949 – 1989

V tomto období se sice zlepšilo zásobování potravinami. Zvýšila s produkce obilovin. Zvýšila se produkce masa. Avšak chyběl zahraniční trh. Dovoz byl značně omezen. Chybělo subtropické ovoce, možské ryby. Strava byla chudá na vitamin C, A, vápník, železo. Jídelníček byl jednotvárný a strava málo pestrá a těžká.

Dnes

Způsob stravování se značně změnil. Můžeme jíst lépe a zdravou stravu. Máme možnost výběru ze širokého sortimentu potravin jak domácí tak i zahraniční produkce. Můžeme jíst pestrou stravu – ovoce, zeleninu, cereálie, obiloviny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky, pečivo.

Do povědomí přicházejí nové trendy stravování jako jsou biopotraviny nebo nový životní styl veganství. Nesprávné stravovací návyky vedou často k podváze nebo nadváze či k podvýživě. Při výběru jídla by lidé měli uplatňovat tyto obecně platné zásady :

  • co nejpestřejší strava, nepřejídat se, ale také nevynechat žádné jídlo, nehladovět
  • vyvážená výživa, která našemu tělu dodá nezbytný přísun vitaminů, minerálů, bílkovin, sacharidů, vlákniny a mastných kyselin
  • málo tuků
  • dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin, ryb
  • málo cukrů a sladkých pokrmů
  • dostatek tekutin
  • omezení alkoholu